Köp- och leveransvillkor

  1. Om Topstuff.se

Topstuff.se har sitt säte i Borås och är en del av Wan Market AB (Org. 559371-7845).
Företagets postadress är Visthusgatan 18, 50444 Borås (Ej besöksadress).

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till kundservice@topstuff.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så svarar vi inom kort.

  1. Beställning

För att handla hos oss behöver du vara 18 år. Från 16 år får du handla hos oss om du handlar tillsammans med eller med godkännande av målsman.

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post på adressen kundservice@topstuff.se 

Avbeställning

Så länge varan ej har skickats av oss kan du avbeställa din vara. Kontakta oss via kundservice@topstuff.se. Skriv avbeställning i meddelandefältet och ange sedan i mailet ordernr/fakturanr som avbeställningen avser.

  1. Leverans

Vår normala leveranstid är 8-12 arbetsdagar (gäller ej beställningsvaror). 

Ibland tar en vara slut i lager och då kan leveranstiden bli något längre. OBS! Beställningar lagda på fredag efter kl 15.00 och på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Beställningar skickas så snart som möjligt, förutsatt att alla produkter i beställningen finns i lager. Om någon produkt i din beställning är slutsåld så skickas hela beställningen när samtliga produkter har kommit in till vårt lager.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: kundservice@topstuff.se.

Mindre paket levereras i din brevlåda/ditt brevinkast. Större paket levereras till ditt utlämningsställe. 

För ej utlösta paket kommer vi dra av 395 kr på din återbetalning för att täcka uppkommna kostnader.

Vi reserverar oss för slutförsäljning.

Vid köp mot faktura så skickas ingen faktura innan varan skickas.

Vid hög belastning eller vid högsäsong främst semester och jul så kan det ta längre tid att posta och att få hem varor.

Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.

Om kostnaden på varan är under 395kr så debiteras varans kostnad.

Vi förbehåller oss rätten att på samtliga varor avsluta en order och betala tillbaka pengarna pga. slutförsäljning eller prissvängningar. Vi förbehåller oss även rätten att avsluta en order vid felskrivning i informationen eller om fel pris är skrivet.

  1. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser inkluderar moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

  1. Ångerrätt

Hos oss har du alltid trettio (30) dagars ångerrätt efter mottagen vara. Vill du under denna tid returnera en vara för byte eller återköp ska du följa kontakta oss på kundservice@topstuff.se.

Du som konsument har rätt att undersöka produkten. Om någon av dessa produkter är inplastad inkluderas den ej av ångerrätten vid bruten plombering.

Returnerar du en oanvänd produkt med tillhörande etiketter och förpackning inom 30 dagar efter mottagen vara återbetalas hela beloppet.

Vid ångerrätt/öppet köp ersätter vi inte fraktkostnader till oss och ansvaret att försändelsen når oss ligger hos dig som konsument, det är alltså du som konsument som står för returfraktkostnaden. Vid ett ångrat köp står du för returfrakten.

Hur du skickar tillbaka returen bestämmer du själv. Det går bra att du skickar returen som ett vanligt brev med frimärken eller skicka returen spårbart. Om du vill skicka returen spårbart måste du skicka den direkt till oss då vi inte hämtar ut försändelser från ombud

Det är viktigt att ytteremballage används samt att tejp eller annat material inte klistras på produktens originalförpackning.

Vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på produkten kommer prisavdrag att ske på minst 30% av produktens värde och kan i vid betydande åverkan nekas återköp.

Du står själv för fraktkostnaderna vid återköp. För att vara säker på att din retur kommer fram så rekommenderar vi att ni alltid skickar spårbart direkt till företagets adress.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss kundservice@topstuff.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom 30 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Returer ska göras till oss enligt de metoder och anvisningar som vi ger.

Returporto bekostar du själv. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse! Topstuff.se åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.

OBS! Skicka med en retursedel tillsammans med din produkt, retursedel mailar vi direkt när vi fått mail angående retur.

Innan du skickar tillbaka något, se till att du får ett kvitto från posten på din skickade leverans.

Packa returen väl för att undvika skador. Lägg till minst 10cm av skyddsmaterial för föremål som inte har kvar det ursprungliga packningsmaterialet. Topstuff.se är inte ansvariga för skador som uppkommer på grund av dålig eller otillräcklig paketering.

Inga returer kan accepteras som skall hämtas ut av säljaren på ett uthämtningsställe. Kunden är ansvarig för alla returer rörande leveranser som inte skickas direkt till säljaren.

Vid retur ska varan emballeras på ett sådant sätt att varan eller dess förpackning inte kan komma till skada.

* Ej öppet köp/ångerrätt till företag. 

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

  1. Reklamation och klagomål

Om du får en försändelse som har uppenbara skador skall du antingen neka att hämta ut paketet eller öppna det när en representant för ombudet ser på. Om produkten har skadats behöver ett ersättningsanspråk lämnas in till fraktbolaget. Deras representant kommer att kunna hjälpa dig med denna process.

Det är mycket viktigt att du inte signerar ett paket som har skadats.

Om skadan inte var uppenbar när du fick produkten är det mycket viktigt att en anmälan göras så fort som möjligt. Normalt måste detta göras inom 7 dagar.

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Reklamationsrätten är 3 år enligt svensk lag. För att en reklamation skall godkännas ska felet ha funnits vid leveransen och ej uppkommit till följd av oaktsamhet eller oförsiktigt användande. Vi erbjuder oss alltid att ta in en produkt mot reklamationsrätten och låta en auktoriserad verkstad göra en oberoende bedömning, om felet anses vara ursprungligt kommer Topstuff att avhjälpa felet och returnera en fungerande produkt utan kostnad för dig som kund.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Vi ordnar returfraktsedel till dig.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt konsumentköplagen.

  • Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos ARN. ARN eller Allmänna reklamationsnämnden tar oberoende beslut ibland annat reklamationsfall. Topstuff.se följer alltid ARN:s beslut.

Vid ej godkänd reklamation kommer du att få betala returfrakten från dig till oss och från oss till dig för att få tillbaka produkten.

Vid reklamation måste du kunna visa upp faktura, kassakvitto eller annan handling som styrker ditt inköp. Vi testar ALLA returnerade produkter. Om det visar sig att den returnerade varan är felfri vid retur till oss tar vi ut en avgift, f.n 99–395 kr. Vi står ej för kostnader som orsakats av en defekt vara. Vid anmäld reklamation skickar du in den reklamerade produkten till adressen på vår hemsida. Meddela orsak till returen samt skicka varan som ska returneras tillsammans med fakturan eller följesedel/orderbekräftelse. Kontakta oss innan reklamation.

Skulle du få en defekt eller fellevererad vara rekommenderar vi dig att kontakta vår kundtjänst på kundservice@topstuff.se direkt för korrekta returuppgifter och snabbaste service. Dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrad att undersöka varan vid leverans.

Topstuff.se säljer alla produkter med 1 års garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen. För att garantin ska gälla måste vi kontaktas, vi betalar inte reparation/undersökning av varor hos andra butiker.
Garantin gäller ej förbrukningsdetaljer eller batterier eller om man misskött varan.
Du som kund har 3 års reklamationsrätt.
Ditt garantibevis är din orderbekräftelse som du erhåller via e-post. Om den har försvunnit så kan man inte reklamera en vara. På klockor så ska originalkartong och garantibevis sparas och kunna uppvisas vi garantiärende. 
Varor som skickas tillbaka för reklamation och som inte har fel skickas tillbaka och frakt och arbetskostnader för oss debiteras. 

  1. Ansvarsbegränsning

 Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Inget som säljs här ska ges till barn under tre år pga. små delar som kan lossna och fastna i halsen. Förpackningar och påsar ska hållas borta ifrån små barn pga. kvävningsrisken.

Säljaren kan ej lastas för felaktig hantering eller egna åtgärder vidtagna i samband med köp, installation eller bruk. Säljaren kan ej heller lastas för skada på person eller egendom som uppkommit, direkt eller indirekt, vid installation och/eller bruk av sålda produkter även om produkten är felaktig. Vid tveksamhet bör en fackman anlitas för installation. Förpackningars utseende kan variera, men innehållet är alltid beställd produkt.

  1. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Topstuff.se kan inte hållas ersättningsskyldiga om en vara inte postas på utsatt tid eller försenas i postens hantering. Vi betalar heller inte returfrakt om en vara skickas senare än vad som står på orderbekräftelsen

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.